06 Ogos 2012

Kenapa Kamu Bercinta?


“Pakar Cinta, pada pendapat saya percintaan dalam kalangan remaja di Malaysia semakin membimbangkan ibu bapa. Bagaimanapun, cinta itu tidak dapat dielakkan kerana ianya fitrah kaum adam dan hawa di muka bumi ini.  Tetapi, adakah setiap remaja tahu apa tujuan dan mengapa mereka bercinta?”
Jawapan Cinta :
Berikut adalah antara alasan yang kerap terjadi kepada remaja apabila mahu bercinta. Ia mungkin boleh membantu anda supaya lebih berhati-hati dalam memilih pasangan dan mengelak mereka yang sebegini.

1. Bercinta kerana kasihan akan pasangan- Cinta yang didasari oleh rasa kasihan boleh menidakkan rasional. Mereka mungkin tahu mempunyai pasangan yang tidak sesuai, tetapi kerana dipengaruhi rasa kasihan, perasaan itu akan lenyap begitu saja.Cinta begini mudah retak jika perasaan kasihan itu semakin berkurangan. Jika ini berlaku, si gadis lebih terasa kesannya kerana mereka insan yang paling mudah menaruh kasihan berbanding lelaki.
2. Bercinta kerana mahu menguasai- Ada sebahagian remaja mendapat dorongan kuat untuk menguasai orang lain. Kebiasaannya ia berlaku pada seseorang yang suka membuat peraturan, memaksa ideanya dan terlalu memburu cita-cita. Berikutan itu, mereka mudah meninggalkan pasangan jika kehendak mereka tidak dituruti.
3. Bercinta kerana nafsu- Kebiasaannya ia dipengaruhi oleh tarikan seksual. Misalnya, lelaki akan memilih pasangan yang seksi manakala si gadis lebih kepada lelaki sasa, tampan dan gagah. Pasangan seperti ini akhirnya akan membawa diri kepada satu peringkat kesedaran bentuk fizikal bukanlah segala-galanya dalam percintaan.
4. Bercinta untuk bersaing- Kerap berlaku kepada remaja yang sanggup bersusah-payah untuk merebut kekasih demi untuk mengalahkan pesaingnya. Dia cuma mahukan kemenangan dan bukannya demi kekasih. Malah, ia juga disulami sifat dendam dan sakit hati. Kejayaan merebut kekasih pula dianggap sebagai simbol kemenangan walaupun dia sebenarnya tidakmencintai pasangannya.
5. Bercinta kerana memberontak- Kebanyakan remaja tidak suka apabila ibu bapa menganggap mereka seperti anak kecil dan perlu mengikut pelbagai peraturan. Sehubungan itu, remaja ini mencari pasangan sekadar untuk menunjukkan tanda protes terhadap ibu bapanya supaya dia dilihat lebih dewasa.
Ayat Cinta Versi English mengatakan bahawa
“You must marry your loved ones. With love, you can overcome anything. Because, true love is the most powerful magic in the world”
Percintaan tanpa ada perancangan akhir hanya akan memberi kesakitan pada akhirnya berbanding kebahagiaan. Perkahwinan adalah perkara yang penting. Jadi, cintailah seseorang yang anda rasa akan jadi pasangan anda kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan